Bu özelliklere sahip bir toplum içinde baba aile fertleri üzerinde mutlak bîr otoriteye sahiptir. Toplumu temsil yetkisi babaya veya baba soyundan gelen en yaşlı kişiye aittir. Daha ziyade Avustralya ve Amerika'nın ilkel kabile-leriyle eski Yunan, eski Roma, eski İsrail ve cahiliye dönemi Araplarında en tipik örnekleri görülen ataerkil düzende babanın çok geniş hak ve yetkileri vardır. Cezaların infazı, aile dışından bir yabancının dilediği takdirde, aileye kabulü, dilediği kişileri her hangi bir suçu sebebiyle aile dışına çıkarma bu haklardandır.
Bu düzende kadın erkeğin evinde oturur ve ona tabidir. Yukarda sözü edilen konularda herhangi bir müdahale hakkı yoktur, toplum hayatında yeri olamaz. Ancak bu tür toplum düzeni de zamanla anaerkil düzen gibi katı özelliklerini kaybetmekte, hem anne, hem baba tarafının ortak akrabalığına doğru, yönelmektedir.
Feminist literatüre göre ataerkil toptum yapısı, kadınların akrabalığın ve üretimin merkezinde yer aldıkları anaerkil düzenden sonra ortaya çıkmış ve zorla onu bastırıp yok etmiştir. Bugün görülen pek çok ailevi toplumsal ve ekonomik bunalımın kökeninde "erkek değerlerinin hakim olduğu bir toplum yapışma sahip olmamız yatmaktadır. Bunu daha "şefkatli", daha "içten" ve "sevecen" değerler geliştirerek altedcbiliriz.
İzzet ER
Bk. Anaerkil Düzen; Feminizm
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.